Symposium veerkracht door spaarkringen

Verhogen van sociale en financiële veerkracht!
Bent je benieuwd hoe je de sociale én financiële veerkracht van je doelgroep kunt verhogen? Op donderdagmiddag 18 november 2021 van 13.30 - 17.00 uur organiseert de Werkplaats sociaal domein Noord samen met Gro NextDe Haagse Hogeschool en stichting Cash2Groween symposium om de rol van spaarkringen samen met onderzoekers en experts uit de praktijk in het sociale domein in het Noorden te verkennen!

Waar gaat dit symposium over?
Spaarkringen zijn zelfhulpgroepen waarin de leden van elkaar leren goed met geld, met zichzelf en met elkaar om te gaan. Elke deelnemer stelt zich vooraf een doel waarvoor wordt gespaard. Tijdens regelmatige bijeenkomsten leggen de groepsleden een bedrag in dat per lid en per bijeenkomst kan verschillen. Na een periode van ongeveer 9 maanden krijgt elk lid het spaargeld terug. De spaarkring gaat echter over veel meer dan sparen alleen: het gaat vooral ook om elkaar te motiveren en inspireren, ervaringen uit te wisselen. Kortom de spaarkring is een oefenplaats voor sociale vaardigheden. Met een spaarkring wordt de sociale én financiële veerkracht vergroot.
Na een plenaire gedeelte, waarin uiteengezet wordt wat spaarkringen zijn en welk effect ze hebben op deelnemers, zijn er drie workshops waarin de praktijkervaringen met spaarkringen van diverse doelgroepen met elkaar worden gedeeld. De workshops zijn: - omgaan met geld als ouders in armoede, - kleinschalige ondernemers inspireren en ondersteunen elkaar en - vrouwen met migratieachtergrond vieren hun veerkracht.

Aan het einde van de middag heb je:
- kennis over spaarkringen als een instrument voor bevorderen financiële en sociale veerkracht.
- samen met experts uit onderzoek, onderwijs en de praktijk het potentieel van spaarkringen voor drie verschillende doelgroepen uitgediept (ouders die leven in  armoede, vrouwen met een migratie achtergrond en kleinschalige ondernemers)
- samen gebouwd aan een netwerk met inspirerende kennispartners in het sociale domein en potentiële partnerorganisaties van spaarkringen die zich richten op kwetsbare bevolkingsgroepen en (migranten)ondernemers in Noord-Nederland.

Meer informatie en aanmelden
Het symposium wordt gehouden bij de Hanzehogeschool Groningen in lokaal C.005 van de Mariekamphuisborg, Zernikeplein 23 Groningen.
Meer informatie en het programma is te vinden op de website van de Werkplaats Sociaal Domein Noord.U kunt zich hier aanmelden voor het (gratis) symposium.

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen